Besviken

Idag hade vår ena lärare i kursen "tävling med hund" hyrt in en instruktör utifrån som skulle drilla oss i tävlingslydnad. Kul tänkte jag som aldrig tackar nej till ny inspiration eller ett par kritiska ögon som granskar min och Eds träning. Tji fick jag. Det började väl helt okej inomhus med en liten presentation  av instruktören, hon hade meriterat hundar till bland annat jakt- och lydnadschampions - då kan man ju inte suga på hundträning iaf tänkte jag. Sen gick det bara utför.. Första sak att "träna" var att hela klassen skulle kommenderas genom linförigheten samtidigt. Inget fel med det, så går det ofta till på BK men då är det valdritt att lyda kommenderingen eller inte. Dagens instruktör blev ruskigt irriterad om man inte gjorde som hon sa.. Vi fick heller inte lite tid här och var för att kunna belöna ordentligt och hon hade precis innan övningen pratat om att man inte ska muta med godis utan nu handlade det om krav eftersom att våra hundar var vuxna. Jag blir så jäkla arg på mig själv för att jag inte bara gick av planen utan fortsatte gå där med Ed. Verkligen inte shysst mot varken honom eller mig att hålla på med sådan ineffektiv träning med enorma störningar och knappft någon belöning, det är lätt att vara efterklok.

Senare var det dags för individuell träning med instruktören, hon ville att alla skulle visa upp fria följet men sedan fick man välja något moment som hon skulle titta på och sedan komma med tips och ideér. Jag valde att visa upp tvåans apportering och bad henne titta noga bakifrån om han sätter sig snett. Både hon och jag konstaterade att han satte sig med rumpan lite bakom mitt ben alltså snett åt motsatt håll än vad hundar brukar sätta sig snett åt. Men efter det konstaterandet var det inget mer med det...? Hon sa att det var en 10a i LKL 2 och så mycket fattar jag med, däremot ifrågasatte jag om det skulle vara en 10a även i eliten, det kunde hon inte svara på. Som jag känner rent spontant så vill jag göra någonting åt det eftersom jag faktiskt satsar på 10or och inte 8or.
Vårat fria följ hade hon heller inget att anmärka på utan sa tom att det var perfekt, vilket jag så väl veet att det inte är! Idag gick han inte för en 10a utan kanske en 8-9a. Hur som helst, det sjuka i det hela är att jag som är inne på min första lydnadshund kunde rabbla upp minst tio småfel med den linförigheten och hon en SBK-instruktör sedan 20 år tillbaka som dessutom har tränat upp många lydnadshundar inte kunde anmärka på något..
När vår tid med henne tog slut sa hon även till mig "och du som är så överdrivet noga, dig kan jag tyvärr inte hjälpa, lycka till med att nå toppen".

Jag blir sååå förbannad! Det kan tyckas konstigt men det är det VÄRSTA jag vet är folk som säger att det är perfekt när tom jag med mina otränade lydnadsögon kan se att det inte är det. Och hur illa är det inte om kursdeltagarna är petigare i momenten än själva instruktören...

Nej det här var faktiskt det absolut sämsta jag har varit med om! I sommar ska jag ta lite privatlektioner eller gå någon kurs om det finns över sommaren, jag behöver få lite bra erfarenheter av intstruktörer nu känner jag.


Kommentarer
Postat av: Linda

Ja, hon var ju verkligen värdelös... ingen bra föreläsare/instruktör att ta till en skola eller brukshundsklubb..

2010-04-21 @ 19:17:52
URL: http://nogg.se/kangaroo
Postat av: Emma Willblad

Fint sagt, att man ska hitta en hund som har brister man kan leva med!!! Det ska jag ta med mig! Tråkigt att du hamnade på en kurs där du inte fann någon utveckling! Men bra att du kom på att det inte är så du vill träna din hund, lycka till med jakten på en instruktör som tillför dig något, leta vidare!

2010-04-22 @ 09:01:10
URL: http://www.k9world.se
Postat av: Marielle

Du har helt rätt inställning Emma och jag beundrar dig att du inte påverkas! Håll fast det du tror på! :) Jag önskar att jag kunde hjälpa dig mer :P

2010-04-22 @ 12:40:24
Postat av: Malou

Men vilken idiot...!!

2010-04-30 @ 12:11:42
URL: http://maloou.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0