Underbara dag

20+ i luften, strålande sol, vattnet håller på att bli badvänligt, varma nätter - nu är det sommar! Vaknade runt tio i morse av att Marielle ringde och sa att vi skulle åka och bada med hundarna eftersom att det var underbart väder ute. Sagt och gjort, vi slängde i oss lite frukost sen bar det av mot Annebergssjön. Vi blev kvar hela dagen och både jag och Marielle är lagom röda och brända medan hundarna är nöjda efter allt badande och röj. Jag mår dåligt av att vara inne när det är så här fint väder ute, så efter middagen tog vi en mysig skogspromenad. Ed ligger och sover i sin korg nu och verkar nöjd med dagen :)

Det är mycket i skolan såhär på slutspurten så bloggen ligger inte direkt överst på prioritetslistan. Vi har hunnit ha temadag här på skolan, då kom Jenny Damm och Fanny Gott. Det blev mestadels teoretiskt hela dagen men Jenny varvade teorin med att visa hur det skulle se ut i praktiken med hennes egna hundar, mycket uppskattat. Vi fick även välja ut några hundar i gruppen som hade "problem". Ed var en utav dem, han är inte speciellt uppmärksam och stänger av när han får upp farten. Jenny tränade lite med honom och gav lite tips och ideér. Hon sa bland annat att han var väldigt ego av sig, vilket inte var någon nyhet. Men nu har vi lite att jobba med, kul! Det som Fanny gick igenom var inga direkta nyheter men det är alltid värdefullt att få en liten repetition.

I torsdags var det dags för skolmästerskapen i lydnad, agility och freestyle. Tävlingen arrangeras alltid av treorna som läser tävlingskurser, så i år var det min och klassens tur. Vi har lagt ner hur mycket tid som helst på det här och som tur var blev arrangemanget väldigt lyckat. Min och Eds personliga prestation är dock inget att skryta med. Vi debuterade i lydnadstvåan med ett tredjepris..

Platsliggande 7 Gnäller, nosar
Fritt följ 7,5 Tränger, gnäll
Läggande 0 ligger ej
Inkallande med ställande 8,5 tempo
Sändande med ställande 0 utför ej
Apportering 9 tempo in
Fritt hopp över hinder 8 islag
Fjärrdirigering 9 DK
Helhetsintryck 8 bra samarbete

Som ni ser är det inget som är klockrent och om jag ska vara helt ärlig så har jag ingen aning om vad som hände. För på riktigt, jag trodde verkligen att vi skulle få ett förstapris, inte ens i min vildaste fantasi hade jag kunnat föreställa mig dom här urusla poängen. Vi tävlade i hoppklass, agility också. Det gick betydligt bättre än lydnaden. Dock blev vi diskade för att han stack innan sista porten på slalomet och jag såg det inte utan fortsatte. Hans prestation var dock hur bra som helst. Som det känns nu kommer jag lägga ner lydnaden för ett tag och fokusera på agilityn. Det är så mycket som är dåligt och jag orkar helt enkelt inte ta tag i det just nu. Men jag är riktigt pepp på agilityn och det kan nog vara bra för oss med lite ombyte.

Det var även många av mina kursare som ställde upp i lydnaden och vad stolt jag blir!! Dom är så otroligt ambitiösa och duktiga allihopa och det känns verkligen jätte sorgligt och hemskt att jag tar studenten och inte kommer få ta del av deras framsteg och motgångar längre. De bästa eleverna jag haft på kurs någonsin, helt klart! :) Men dom får uppdatera mig via facebook i framtiden, haha!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0